Depression

Alle har prøvet at være kede af det og i trist humør, hvilket er helt normalt. Men er man så trist og ked af det, at man føler sig hæmmet i hverdagen og verden er uoverskuelig og fremtiden håbløs, kan det være en god ide at få hjælp.

Tre forskellige grader af depression

Der skelnes mellem tre forskellige grader af depression; let, moderat og svær depression. Symptomerne på at være depressiv kan variere i styrke og intensitet alt efter i hvilken grad man er depressiv.

Depression er ikke et svaghedstegn. Tværtimod er det ofte meget samvittighedsfulde personer, der rammes af en depression.


Kendetegn ved depression

Depression er især kendetegnende ved tristhed, en længerevarende følelse af tungsind, uvirkelighedsfornemmelse, overvældende træthed og håbløshed. Man mister evnen til at glæde sig helt eller delvis. Mange oplever at det er uoverskueligt og alt for energikrævende at have kontakt med andre mennesker, selv familie og venner. Små beslutninger kan føles uoverkommelige, man har ikke længere lyst til at have gæster eller gå i byen. Man mangler overskud og kan simpelthen ikke overkomme det man plejer at kunne og mange føler at de ikke slår til. 

Det kan også være svært at koncentrerer sig og tage beslutninger. Man kan være længere tid om at svare, have nedsat appetit, hård mave, nedsat ansigtsmimik. Man isolerer sig og koncentrationsevnen kan være nedsat, så man kan have svært ved at læse aviser, bøger eller se tv og film. Man kan være svimmel, opleve verden i sort/hvid, have søvnproblemer og nedsat sexlyst.

Mange mangler selvtillid og gå på mod og plages af uforklarlig angst, selvbebrejdelser, skyldfølelse og skam. Man kan føle skyld og bebrejde sig selv og ikke synes man er noget værd. Det kan være svært at se håb for fremtiden. I værste fald kredser tankerne om døden og selvmord.


Sådan arbejdes der i selve terapien

I terapien arbejder vi med at reducere eller fjerne din depressive tilstand. Vi taler sammen om hvad depression egentlig er og hvordan depressionen ”virker”. Så taler vi om alt det du selv kan gøre, f.eks. at få fokus på lystbetonede og energi givende aktiviteter.

Og ikke mindst lærer du at identificere og nuancere tanker og følelser, der bidrager til depressionen. Desuden lærer du at forebygge fremtidige depressive perioder.